vrijdag 9 juni 2017

De kus op de wang

'De hele wereld is onderhevig aan ontwikkelingen.'

Als ik dit schrijf dan gaan (denk ik) jullie eerste gedachten uit naar technische dingen zoals raketten naar Mars, auto's, bedrijven, mobiele telefoons, sociale media. Maar ook onze mode, taal en gedragingen zijn onderhevig aan ontwikkelingen. We schrijven, praten en groeten niet meer zoals we dat in de 19e en 20ste eeuw deden. Onze smaak verandert, al of niet aangestuurd door het heersende modebeeld.
Iedere generatie tieners kent wel de ietwat gefrustreerde roep van de ouders: "Zet die rotmuziek eens uit! Niet om aan te horen! In onze jeugd had je tenminste nog echte muziek".

Ik wil even doorgaan op de 'gedragingen' en het 'groeten'.
Gelukkig wuiven (prachtig woord!) Koningin Maxima en Koning Willem Alexander niet meer zo als Koningin Emma of haar dochter Wilhelmina. Die wuifden van zich af, let maar eens goed op als je ze in oude filmpjes ziet.
We zijn met z'n allen een stuk losser geworden in onze begroetingen. Naar elkaar maar ook naar wildvreemden en hiermee kom ik bij 'de kus op de wang'.

Nog steeds niet gepensioneerd maar statistisch toch al 2 generaties mee gaand, kan ik mij de tijd dat er helemaal geen kus op de wang was, nog goed herinneren. Ja, wel bij mensen die je lief had zoals je ouders, broers of zusters, misschien een tante en oma maar niet bij vrienden en al helemaal niet bij onbekenden.
Maar heel, heel langzaam sloop de kus op de wang bij niet familieleden en vrienden er in.
Slechts 1 kusje, een oprecht kusje dat midden op je wang geplaatst werd en dat ook echt het geluid van een welgemeend kusje had.
En toen het ene kusje ingeburgerd was, werden het twee kusjes al of niet zonder geluid; ze werden namelijk steeds meer geblazen. Heel licht raakte de ene wang de andere en blies je voorzichtig ergens in de lucht ter hoogte van een oor. Door dat oor kon je natuurlijk niet te hard blazen.

En sinds alweer een redelijk aantal jaren kennen we drie kusjes. Als dat alleen nog maar voor intimi was, vond ik dat nog niet zo erg ondanks dat ik in het stadium van een kruising tussen 1 en 2 kusjes ben blijven hangen. Maar iedereen doet het!
Je wordt op een verjaardag voorgesteld aan nieuwe vrienden van het feestvarken en hup, 3 kusjes van een totale vreemde. Je kijkt voor de verandering een keertje naar een show en ja hoor, mensen die elkaar nog nooit eerder hebben gezien, kussen elkaar 3 keer op de wang!

En nog niet zo lang geleden kreeg ik ineens 4 kusjes! Dat schijnt de nieuwe 'ontwikkeling' (of is het 'mode') te zijn. Nog even en we besteden de helft van de tijd bij vriendschappen aan het blazen van 4 kusjes.
Je zal op een verjaardag of feestje met zo'n 50 mensen zijn. Reken maar uit, 50 x 4 is 200 kusjes. En aan 5 kusjes wil ik al helemaal niet denken.
Maar wat is dan nog de waarde van die kusjes, vraag ik mij af.

En dat in een tijd waar alles steeds schoner, hygiënischer, bacteriedodend (leve de Dettol en daardoor de groei van allergieën) moet zijn. Weet jij wat een wildvreemde in je oor blaast?
Misschien zijn de kussers onbewust op zoek naar de Kikker die Prins wordt....

En dan verlang ik weer naar vroeger (zo oud ben ik dus wel....) waarin een stevige korte handdruk meer zegt over degene die tegenover je staat dan een nietszeggende blaas in de buurt van je oor.
Wat dat betreft doen de Fransen het veel beter: bij iedere begroeting een stevige handdruk en een glimlach.
Maar ook verlang ik terug naar een welgemeende omhelzing bij de mensen waar je echt om geeft door even een arm om elkaar heen te slaan en de wangen tegen elkaar te leggen. Oprechte warmte die ik zo ontzettend veel meer vind zeggen dan 3 (oh nee, 4) kussen die maar door iedereen aan iedereen gegeven kunnen worden. De omhelzing daarentegen, is voor intimi. De stevige hand mag van mij de plaats van de kussen weer innemen.

Jullie en gezellig en vooral zonnig weekend wensend,

Helen.

3 opmerkingen:

  1. Tja kussen is zeer cultuurgebonden ook. Toen ik ooit in Vlaanderen op kantoor (1996?) een kus gaf aan een oudere man die daar toevallig verzeild was geraakt, keken mijn collega's en secretaressen vreemd op: "Wie geeft een kus aan een man?". Het was mijn oom, uit Wallonië, broer van mijn Waalse Pa dus! Tja in Wallonië is kussen gebruikelijker dan in Vlaanderen. De baas kust zijn secretaresse, zonder bijbedoelingen (meestal), en mannen kussen elkaar!
    En ik ga meestal met mijn rechterwang kussen (de eerste kus). Grappig als mijn Hongaarse (bijna) schoondochter haar linkerwang aanbiedt! Dat is bijna een "lippenzoen" :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor deze bijdrage Jean! Ik heb het met groot plezier gelezen :-)

      Verwijderen
  2. De Kus op de Wang heeft (letterlijk en figuurlijk) de tongen losgemaakt :-)

    Niet iedereen wist hoe of wilde een reactie plaatsen op het Blog. Maar onderstaande tekst uit een e-mail van een Nederlander in Frankrijk plaats ik - met toestemming - als reactie:

    "Voor Helen Varras

    Ieder land heeft zijn eigen cultuur, ook in de liefde en uitingen daarvan. De Fransen zijn bekend om hun passie voor sex. De Franse mannen menen dat zij de besten zijn in bed...! Niet nieuw. Franse films sinds jaar en dag bevestigen dat en ook in discussies over de relatie tussen man en vrouw blijft men geloven dat zij de besten zijn in Europa...!! Jawel...

    De jongere generatie is misschien wat luchtiger en mede door invloed van het internet bereid tot een andere mening maar niettemin de begroeting van mensen is aan zekere normen onderhevig.

    De eerste maal dat je iemand begroet zeg je "bonjour" - "Enchante".
    Op het moment dat je elkaar beter kent geef je iemand een hand, heel normaal een teken van respect.
    Ken je elkaar nog beter: een spontane kus op beide wangen (of 3 x als je volmaakt wilt zijn) (Accolade).

    Perfect. Ook mannen die elkaar zoenen is geaccepteerd en niet automatisch alleen bij homoseksuelen.

    Ontroerend te zien hoe ook de Franse jeugd (scholieren etc.) elkaar dagelijks begroeten... (Kunnen we in Nederlands nog iets van leren.)

    Wij, in het noorden van Europa (Scandinavië, Denemarken, Nederland) volstaan met een handgroet. Zelfs in Rusland begroeten mannen elkaar met een kus op de wangen....

    In Zuid Europa gaat men verder...
    In Frankrijk is de tongkus een optimale vorm van liefde voor de andere partner. Ik heb meerdere jaren in Frankrijk mogen doorbrengen (en heb bepaald niet als monnik geleefd..).
    Alleen voor mij is de 'French Kiss' iets te veel. Ik heb daar moeite mee, ik vind het wel begrijpelijk maar het is niet MIJN favoriete ritueel... een intense tongkus vind ik uit oogpunt van hygiëne te ver gaan.

    Maar misschien ben ik niet romantisch genoeg??"

    NWV France

    BeantwoordenVerwijderen