donderdag 11 mei 2017

Zon-dag en donderdag

Vandaag schijnt de zon.
Natuurlijk waait het, het waait hier 360 dagen per jaar maar gelukkig niet altijd uit dezelfde richting!

Vandaag waait het door de fruitbomen en niet richting achterdeur.
Het geluid van de wind door de jonge bladeren is een geluid dat mij altijd weer terugvoert naar het prachtige Zweden waar meer dan genoeg bomen zijn om de wind een schitterend natuurlijk muzikaal stuk te laten spelen.
Het zachte ritselen dat van laag naar hoog gaat, ineens wegvalt voor een kleine adempauze (dus nu niet direct gaan klappen....!!), samenspeelt met het geluid van de wind zelf. Het geritsel dat de vogels begeleidt (of andersom). Hoe het ook klinkt, het klinkt nooit vals. Het klinkt altijd als muziek in mijn oren.

Mijn hondjes liggen afwisselend in de zon of de schaduw. Zo nu en dan komt er eentje even binnen kijken en vraagt dan om een knuffel die ik graag geef. Knuffels gaan over en weer want als ik een beetje verdrietig ben, krijg ik ongevraagd knuffels. Ze voelen dit haarfijn aan.

De duiven koeren in de boom, er zijn dit jaar twee nestjes: de Houtduif en de Turkse tortel.
De jongste hond die zelf heel graag zou willen vliegen - hij doet enorm zijn best maar komt niet zo ver van de grond - houdt de duivenechtparen goed in de gaten. Met zijn neus in de lucht, gefronste wenkbrauwen en oren zo hoog mogelijk, holt hij half op zijn achterpoten van de ene boom naar de andere.
Straks, als er kleine duifjes zijn, gaat hij 'babysitten'. Op zijn krent onder de boom, kan hij dat heel lang volhouden! Hij maakt mij altijd weer aan het lachen.

Vandaag heb ik een non-schrijfdag. Daar heb ik mij al dagen 'geestelijk' op voorbereid. Ik ben de afgelopen dagen dan ook lekker opgeschoten met mijn boek. Dat waren van die dagen dat ik gewoon niet kon stoppen met schrijven, ik liep in gedachten minstens een dag vooruit in mijn boek, mijn tikkende vingers konden de ideeën niet bijhouden. En dat voelde goed.

Vandaag dus andere dingen. Eerst heb ik een cake gebakken met de ouderwetse Wonderpan.
Half chocola/sinaasappel en half vanille/rum. Ruim op tijd voor het bezoek morgen van een schoonzusje.
Daarna heb ik de kalkoenfilet in een marinade gezet zodat dit goed kan intrekken. Het maakt het vlees ook zoveel malser.
Vervolgens waren de ingrediënten voor de Ciabatta aan de beurt: in kleine stukjes gesneden zongedroogde tomaatjes en zwarte olijven. Dat gaat samen met het meel morgenochtend in de broodbakmachine. Wat zal het lekker ruiken als schoonzusje en ik thuiskomen nadat ik haar van het station heb gehaald!

En straks ga ik de verjaardag van een 2-jarige vieren. Ik heb zijn moeder zien opgroeien van een echte tiener (met alle ups en downs) tot een echte moeder voor wie ik respect heb. En gelukkig is er ook een echte vader die evenveel respect verdient!
Het cadeautje ligt al in de auto, stel je voor dat ik het vergeet. Hoe leg je dat een ontzettend jarige peuter uit?

Het is dus vandaag niet alleen zon-dag en donderdag, het is vandaag ook verjaar-dag.

Helen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten