maandag 29 mei 2017

Klassieke muziek, knuffels en een Pluviofiel

De week begint een stuk koeler!

Ongetwijfeld hebben jullie allemaal genoten van de tropische temperaturen in ons kleine 'kikkerlandje'.
Zaterdag was het hier om half 6 's middags nog 29 graden. Hoeveel ik ook van zon houd, zodra het boven de 22 graden komt vind ik het al tropisch.
In de 10 jaar dat ik alleen was, heb ik er serieus aan gedacht mij in te schrijven bij een Dating Site voor Inuit (de officiële benaming voor Eskimo's).

Net als mijn honden verstop ik mij op warme dagen graag op een schaduwrijke plek. Mijn energie zakt tot het nulpunt en ik ben 'mijzelf te veel'.
Gelukkig begon de warme zaterdag mooier dan ik mij had kunnen wensen. Ik had bijzonder bezoek, een vriendschap die terug gaat tot 1982. Reken maar uit, 35 jaar!! En goede vriendschappen verdwijnen nooit!
Ik heb dan ook genoten en hoorde later van mijn lieve buurvrouw dat ze het zo fijn vond om zoveel gelach te horen. Een bezoek met knuffels waar ik nog lang op teer en die veel emoties losmaakten. Een forse vleug Vroeger met een stevige vleug Heden. En alles mooi met elkaar verweven, afgewerkt met een prachtige gouden rand.
Voor herhaling vatbaar!

Zondag was gelukkig een minder warme dag ook al kwam de temperatuur nog boven mijn maximum van 22 graden uit. Er stond alweer behoorlijk veel wind maar die maakte het heerlijk aangenaam zodat ik ontspannen buiten mijn morgenkopje heb gedronken.

's Middags had ik heel andere plannen waar ik mij ook ontzettend op verheugde.
Ik heb al eerder genoemd dat ik heel erg van klassieke muziek houdt. Tijdens het schrijven draai ik bijna altijd klassieke muziek die ook bijna altijd past bij de tekst in het boek. Of zou het andersom zijn.... zou de muziek de tekst en sfeer beïnvloeden? Hmmm... hier ga ik serieus over nadenken..... wordt vervolgd.

http://www.fogelsangh-state.nl/Op het prachtige Friese Buiten 'Fogelsang State' was een 'inloop concert'. Verschillende musici van jong tot 'oud' spelen iedere laatste zondag van mei, juni, juli, augustus, september en oktober voor een muziekminnend publiek. Deze evenementen worden 'Muziek rond de Vleugel' genoemd.
Deze concerten en vele anderen, worden georganiseerd door Stichting Kunstkring Hardegarijp die geheel door vrijwilligers wordt gerund.
De muziekevenementen worden altijd goed bezocht en zijn zeer de moeite waard.
De locaties van de huisconcerten verschillen maar 'Muziek rond de Vleugel' vindt dus op Fogelsang State plaats.

Gistermiddag mocht ik luisteren naar Trio Duetto  met  Lidwien van der Veer( mezzo sopraan)  zang, Gerda Groeneveld (alt)  zang, Bauke Sienema  (piano) ; Nyne Schippers piano; Metty van Gorkum ( piano) en Gerard van Gorkum( dwarsfluit).
http://www.fogelsangh-state.nl/Ik zat in een van de prachtige kamers van de State met voor mij de musici die allemaal vol overgave speelden en zongen. Links van mij keek ik uit op de oprit van de State en genoot van de prachtige oude bomen die volop in het frisse groene blad staan. De entree van de oprit voert over een 'gracht' waarin de bomen weerspiegelen. In de kleine stille momenten en de pauze, hoorde je de vele vogels in het park hun eigen concert ten gehore brengen. Puur, puur genieten.
Het was ook fijn om weer bekende gezichten te zien en even een knuffel te geven en te krijgen. Het weekend bewees opnieuw dat Knuffels (ja, met een hoofdletter!) bijzondere juweeltjes zijn die niets kosten maar wel heel veel vreugde brengen.
Maar ook van de rondleiding op de State heb ik genoten. Dank aan de enthousiaste gids.

En dan vandaag, maandag. Tot mijn grote vreugde regende het even vanmorgen! En als rasechte Pluviofiel genoot ik daar ontzettend van. Jullie zullen mij wel een beetje vreemd vinden maar ik houd echt van regen en ook van mist (de laatste natuurlijk minder als ik in de auto zit).
Regen en mist geven mij altijd zo'n 'thuis gevoel'. Behaaglijkheid, gezelligheid, een warm kopje thee, een lampje, kaarsje. De wereld is kleiner.... Niets mooier dan de druppels die van de bomen vallen. Dat zachte tikkende geluid dat ook leven betekent. In de zomer ruikt het dan zo heerlijk fris en in de herfst de geuren van de rottende bladeren en paddenstoelen. Regen en mist zijn de waterverf van de  natuur.

Morgen weer droog en tijd om de grasmaaier aan te zwengelen.
Daarna gaan de temperaturen weer omhoog en echt, dat gun ik iedereen die geen Pluviofiel is en van veel warmte en zon houdt.
Waar ik mij dan ga verstoppen? Daar moet ik nog even over denken....

Helen

2 opmerkingen:

  1. Een beetje laat, maar beter laat dan nooit, he?
    Die 'Muziek rond de vleugel' was dus uiterst toepasselijk voor de 'Fogelsang State'... :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad! Muziekliefhebbers onder de vleugels van dit prachtige landgoed! :-)

      Verwijderen