woensdag 5 april 2017

Voorjaar

Gisteren hadden wij hier op het platteland een ongekend warme en mooie voorjaarsdag waar de wind eindelijk verstek liet gaan. Geen weer om binnen te zitten!

Nadat ik eerst voer voor de krielkipjes (een bont gezelschap van allerlei rassen) had gehaald, heb ik mijn oude kleren aangetrokken en ben eindelijk aan de tuin begonnen.
De tuin is het speelparadijs van de hondjes en ik heb geen groene vingers. Al met al geen reden om de boel de boel te laten.
Eerst al het uitgebloeide spul van vorig jaar weggehaald. Daarna de dode takken die uit de fruitbomen zijn gevallen opgeruimd. De groencontainer was hiermee snel vol maar een paar keer stampen bracht weer ruimte.
Zevenblad
Het grootste probleem waren de brandnetels (waar je overigens heerlijke soep van kunt maken!). Er groeit ook zevenblad. De hele jonge bladeren zijn goed te verwerken in een salade.
Het gras had aan de zonkant in een week tijd een enorme groeispurt doorgemaakt en ik moest het twee keer maaien: eerst de hoge en daarna een lagere stand. De krieltjes waren er blij mee! Met driftige gebaartjes harkten hun kleine pootjes door de bergen gras.
Het gras is langs de paden en terrasjes afgestoken. Het afval daarvan is verdwenen in een gat dat de honden zonder toestemming, op een verkeerde plek hadden gegraven.

De kantjesmaaier heeft ook zijn best gedaan, net als de onkruidbrander zodat er nergens tussen de stenen nog onkruid is te vinden.
De tafels en de schommelbank zijn schoongemaakt en alles is geveegd. Een hele verandering! Ook voor mijn spieren die de afgelopen maanden deze arbeid niet meer gewend waren.....

Om 5 uur was ik klaar en heb nog een uurtje op de schommelbank van de zon mogen genieten. Natuurlijk met een kopje heerlijke thee en een chocolaatje. Dat laatste hoort zeker niet bij mijn dagelijkse kost maar ik vond dat ik mijzelf best mocht trakteren.
Het was fijn om uit te kijken op een opgeruimde en georganiseerde tuin en te constateren wat voor kracht de zon deze dag had; de knoppen van de bomen waren razendsnel uitgelopen en de bladeren aan de Theerozenstruik hadden zich verdubbeld in grootte.
De talloze vogeltjes die geleerd hebben zich niets van de honden en mij aan trekken, kwetterden er lustig op los en in de verte liet de buizerd zijn roep horen boven de weilanden waar de hazen letterlijk en figuurlijk 'haasje over' speelden.

Mijn buurman een paar honderd meter verderop, slaapt deze tijd weinig en waakt als een trouwe herder bij zijn schapen: het is lammertijd. De eerste lammetjes dartelen al door het weiland, ik hoor hun moeders roepen.

Om 6 uur werd het ineens mistig en stak de wind op. Ongelooflijk hoe snel de temperaturen dan kunnen zakken!

Ook vandaag waait het en doet de zon zijn best om tussen de wolken door te schijnen.
Ik zit weer achter mijn laptop en werk aan de opvolger van 'Observaties'. Hiermee dwalen mijn gedachten af naar de prachtige camperreizen door Europa terwijl ik hier thuis geniet van het uitzicht over de weilanden en de prachtige luchten die ieder uur weer anders zijn en luister naar mooie klassieke muziek. Wat een rijkdom zo dicht bij huis....

Ik wens iedereen een heel fijn voorjaar.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten