maandag 17 april 2017

Slow cookers of crock pot en laptopstandaards

Jullie zijn ongetwijfeld allemaal goede koks die genieten van het koken en er graag uren aan besteden om een heerlijk maal neer te zetten.

Soms zie ik in Whatsapp of e-mails de heerlijkste gerechten met gedetailleerde recepten voorbij komen.
Ik heb diep respect voor jullie want zelf ben ik geen goede kok.
Begrijp me niet verkeerd, ik houd wel van lekker eten en waardeer een met zorg klaar gemaakte maaltijd enorm. Maar spontaan iets geweldigs met een eigen 'handtekening' op tafel zetten, nee.
Nu ik dit schrijf bedenk ik mij dat dit niet helemaal waar is. Ik kan namelijk prima eenpansgerechten maken, hutspot en een rijk met groenten gevulde macaroni zijn daarbij mijn favoriet.
Omnia Oven
En ik bak graag! Quiches en Cakes in allerlei smaken waarbij ik van alles probeer. Mijn ouderwetse wonderpan assisteert mij daarbij, ik ben enorm gehecht geraakt aan deze prachtige uitvinding uit de jaren 50 die overigens in Zweden opnieuw is uitgevonden onder de naam Omnia Oven. Ideaal als je een boot, camper of caravan hebt. Maar natuurlijk ook thuis.
Maar thuis gebruik ik dus al bijna 30 jaar een echte oude wonderpan en het bevalt mij prima.

Terug naar het koken van maaltijden: vaker niet dan wel weet ik 's morgen wat ik 's avonds ga eten. En niet zelden ben ik zo geconcentreerd aan het werk dat ik de voorbereidingen vergeet. Tegen de tijd dat ik aan het eten moet beginnen is het laat en wil ik er niet te veel tijd aan besteden. Slecht, heel slecht, ik weet het!
Ik kom niets te kort, zorg altijd dat er verse genoeg groente is maar vaak is dat dan een salade.

Nu ben ik een enorme Anglofiel, al 45 jaar is Engeland mijn tweede thuis. Het is een prachtig land met vriendelijke mensen met een schitterend gevoel voor humor. En in tegenstelling tot wat veel mensen denken, kunnen de Engelsen voortreffelijk koken! Uren staan ze in de keuken om de heerlijkste maaltijden te bereiden. Mijn pleegzusje kan mij geen groter genoegen doen dan een echte Beef Stew op tafel te zetten.

Slow cooking is favoriet. De meest voortreffelijke vlees en vis gerechten staan uren in de oven (het liefst natuurlijk een AGA) op lage temperatuur te stoven; inclusief groenten en aardappeltjes.
En kijk, dat vind ik nu ideaal. Slow cooking is 'my cup of tea' en nog erg gezond ook! Maar ik heb geen AGA en mijn oven is best wel duur in het gebruik. De stenen Slow Cooker die we ooit hebben gekocht is ineens zijn schaal kwijt, geen idee waar die is gebleven.

Engels kookboek 'slowcook'
Gelukkig is de electrische Slow Cooker uitgevonden. De afgelopen dagen heb ik mij daar in verdiept, aanleiding was het boekje 'slow cook' dat ik ooit eens in Engeland heb gekocht. Zonde dat dit ligt te niksen in de kast.
Zelden ga ik over een nacht ijs; ik lees, vergelijk prijzen, lees beoordelingen (ook over de verkopers) en blogs. Mijn keus is gevallen op de James Andrew Slow Cooker van De Slowcookery. Ik heb nog even geaarzeld tussen een 1,5 en 3,5 liter cooker maar heb gekozen voor de laatste; je wilt toch geen ruimte te kort komen als je gasten hebt en de 3,5 is geschikt voor 1 tot 3 personen. De James Andrew komt uit Engeland, heeft een Engelse stekker maar wordt met een Nederlandse verloopstekker geleverd.

Andrew James Slow Cooker
Slow Cookers zijn er in alle maten en soorten en zeker ook in alle prijsklassen. Je moet hierbij bedenken hoe groot de samenstelling van je gezin is en hoe vaak je hem denkt te gebruiken. Wil je wel of geen timer (kan ook met een losse timer in het stopcontact), wel of niet een 'auto' stand en wil je hem voor een kalkoen gebruiken of mag een klein kippetje ook. Genoeg stof tot nadenken. En over het electriciteitsgebruik hoef je je geen zorgen te maken.

De Slow Cooker is besteld en in theorie zou hij woensdag hier kunnen zijn. Met mijn receptenboek kan ik dan morgen wat inkopen gaan doen want ik heb er zin in! 's Morgens de ingrediƫnten in de pot en 's avonds heerlijk eten!

Deze week is een ander handig artikel gearriveerd, helemaal uit China.
Nu ik iedere dag zoveel uren schrijf, is mijn laptop weer volop in gebruik. Meestal zet ik er iets onder waardoor hij wat schuin staat (dit typt beter) en waardoor de ventilatoren lucht krijgen.
De behoefte aan een laptopstandaard groeide, tijd om naar mijn favoriete 'winkel' AliExpress (Ali Babba, ze hebben een geweldige App) te gaan.
Precies drie weken na mijn bestelling, had ik mijn laptopstandaard binnen en ik ben er erg blij mee!
Hij is stevig, heeft 7 standen, draait op een plateautje aan de onderkant en wiebelt niet. En dat voor 6,50 Euro all in.

Mijn week kan niet meer stuk!

Helen

1 opmerking:

  1. Geweldig zoals je het verteld, ja koken is voor mij n hobby en James is 'n geweldige slowcooker.

    BeantwoordenVerwijderen