donderdag 20 juli 2017

Aaaaarggghhh.....!!

De afgelopen week was een "Aaaaarggghh..." week en zo'n week moet je niet onderschatten!
Aaaaarggghh-weken vreten energie! Ze zijn frustrerend, halen niet het beste in je naar boven en veroorzaken vaak 'moord'neigingen. Nou ja, niet heus natuurlijk maar toch.....

Ik zal eerst even uitleggen dat ik mijn Blog's bijhoud en mijn verhalen schrijf op een 10 jaar oude Asus laptop met Windows Vista.
Het zal algemeen bekend zijn dat Vista, net als eerder XP, ermee stopt. En dan bedoel ik dat er geen updates meer komen (niet dat dit wat uitmaakt, updaten doen ze sowieso niet meer en het is niet te verhelpen). Aan het einde van het Vista tijdperk word ik regelmatig vriendelijk herinnerd door Firefox, mijn favoriete browser sinds mensenheugenis (hier overdrijf ik wat).
Inderdaad heb ik mijn 12 jaar oude XP ook nog maar dat was mijn werkpaard in de tijd dat ik voor Skype werkte en een 80 urige werkweek de gewoonste zaak van de wereld was. De XP laptop draaide bijna dag en nacht. Daarnaast stond later de Vista als mijn test laptop en een 3e scherm zodat ik oneindig veel tabbladen open kon hebben en de cursor zo had ingesteld dat hij vrolijk van het een naar het andere scherm kon wandelen.
Dus dat de XP laptop onwerkbaar is geworden, behoeft geen uitleg. Regelmatig opgeschoond geeft hij langzaam maar zeker de geest en staat er bijna geen letter meer op de toetsen, blind kunnen typen is dus een vereiste.

Wat ik echt heel jammer vind (ook al begrijp ik de solidariteit wel, ze hebben zolang samengewerkt) is dat mijn Vista nu ook tekenen van oververmoeidheid begint te vertonen. Hij wordt ontzettend traag, het duurt eeuwen voor een website opent, documenten nemen de tijd enz.
Leuk als je op je blogs werkt, je documenten (lees 'boek') open hebt staan, je e-mails wilt checken en beantwoorden enzovoort.
Twee jaar geleden is de Vista opgeschoond maar het begint weer van voren af aan en om nu weer 'het kind van de rekening' te zijn - want opschonen gebeurt niet gratis - heb ik na lang nadenken besloten op zoek te gaan naar een nieuwe(re) die er een paar jaar tegenaan kan maar vooral ook binnen mijn budget past.
Als jullie een beetje gegoogled hebben dan weet je dat maar heel weinig schrijvers een full time inkomen hebben.... Ik hoor dus bij de 'veel'.

Gelukkig heb ik twee soepele smartphones die ik naast de laptop gebruik voor het googlen en de mails. Je kunt nu eenmaal niet een boek schrijven op een smartphone.
Ik ben een enthousiast Instagrammer en op mijn Engelstalige Blog 'Skypelifestyle' weef ik onder andere verhaaltjes (uiteraard met toestemming!!!) rond foto's van fotografen van verlaten gebouwen en oorden, in het Engels 'Abandoned Places'.
Zo'n foto uploaden naar mijn blog was vroeger een fluitje van een cent, maar nu............ spaar me!
Ik kan rustig een kopje thee gaan inschenken, een rondje door de tuin maken, een puzzeltje oplossen en dan terugkeren naar de laptop (overdrijven is mij vandaag niet vreemd...). Jullie begrijpen wel wat ik bedoel.

Ik kijk uit naar een nieuwe(re) laptop maar neem node 'afscheid' van mijn oude getrouwen. Ik ben misschien een rare maar ik ben toch wel aan ze gehecht geraakt. Ik weet er de weg,  snap het besturingssysteem en kan de meeste problemen zelf verhelpen en herstellen, iets waar ik de afgelopen dagen te druk mee ben geweest... vandaar Aaaaarggghhh!!! Maar aan alles komt een eind: dag XP, dag Vista, we gaan er nog heel eventjes een fantastische tijd van maken en dan mogen jullie definitief met pensioen.

Helen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten