Posts tonen met het label dna. Alle posts tonen
Posts tonen met het label dna. Alle posts tonen

maandag 28 januari 2019

Voorouderlijk DNA, Irish Soda Bread en de Slow Cooker

Januari 2019, alweer loeit de wind rond het huis.
Vandaag is het maar windkracht 7 - 8, het loeien klinkt echter niet veel minder dan tijdens de storm een week geleden. Dat komt omdat de wind uit het noord-westen waait en vrij spel heeft aan de kust en hier op het vlakke platteland. Het heeft wel iets, vooral als je dan lekker warm binnen zit.

Eind vorige week lag er een laag sneeuw die de wereld een maagdelijk aanzien gaf en de grenzen tussen weilanden liet vervagen. Vooral toen de sneeuwschuivers en strooiwagens hun werk nog niet hadden gedaan.
Ik begrijp dat het voor de veiligheid van iedereen in het verkeer belangrijk is dat de gemeentelijke pekeldienst op stap gaat maar toch........ Op het platteland mogen de wegen wit blijven.

De dagen voor de sneeuw vroor het en scheen de zon. Het type weer waar ik intens van kan genieten.
Ik ben een echt wintermens en kan als een blij kind naar buiten staren als er sneeuwvlokjes naar beneden dwarrelen.
Foto: Ike Roelfsema Photography
Vorst en sneeuw veranderen de wereld, het wordt lichter, weidser en mooier. De kleuren in de lucht zijn anders; als het erg koud is bijvoorbeeld, kleurt de horizon boven de Waddenzee zachtroze en lila.
Zonsondergangen zijn spectaculair, vooral als de schapenwolkjes mee mogen doen.
Dit alles mocht ik weer meemaken toen ik vorige week zondagmiddag in de laatste licht uurtjes langs mijn geliefde Wad wandelde.
De rust, het geluid van de ganzen, de Wadvogels, de geur van het water, de bevroren slib banken, de eindeloze verlokkende horizon.
En als dan de nacht gaat vallen en je staat tussen de volle opkomende maan waar zelfs de wolken voor opzij gaan, en de bloedrode spectaculaire lage zon in, dan voel je alle facetten van de natuur en het leven door je aderen bruisen. Gelijkertijd voel je je klein en nederig.

Ook ben ik mij er dan meer dan ooit van bewust dat niet alleen mijn voorouderlijk Scandinavisch, maar ook mijn Keltisch DNA zich hier in deze winterse sferen en vrijheid thuis voelt.


In mijn vorige Blog Post schreef ik over de uitkomst van mijn DNA test en hoe goed dat voelde.
Sindsdien beschouw ik het als de 'Genetische Coming Out'. Zoveel dingen vielen op hun plek en ik mag dat ook voelen, er van genieten, hardop tegen mijzelf zeggen: "Zie je wel? Dat ben jij, altijd al geweest maar nu weet je het zeker".

De Scandinaviërs en Kelten houden van bakken en koken. Dat laatste ben ik niet goed in, behalve als het om éénpansgerechten, stoof- en stampotten gaat. Daarom is de Slow Cooker voor mij zo'n fantastisch apparaat. Een elektrische wel te verstaan. Gelukkig gebruiken ze ontzettend weinig stroom, ik betaal als ik hem om de 3 dagen gebruik (je kunt voor dagen vooruit koken), ongeveer 1 Euro per maand meer stroom. Daar tegenover staat dat mijn gasverbruik opzienbarend is gedaald; ik werk dus mee aan een schoner milieu.
Mijn Slow Cooker die ik James noem, heeft een vaste plaats op het aanrecht en alleen al zijn aanwezigheid prikkelt mijn fantasie over wat ik er nog meer mee kan doen dan alleen maar maaltijden (alle ingrediënten bij elkaar en James doet de rest en piept als het etenstijd is) koken.


Bakken doe ik echter met overgave.
De winter, mijn DNA en James nodigden mij dit weekend uit tot een experiment met brood deeg.
James en ik hebben al eens eerder een brood geproduceerd; ik noemde dat het 'houdt mij van de straat' brood. Je moet er een dag voor thuis zijn omdat het steeds weer moet rijzen, gekneed worden enz. Het resultaat was er dan ook naar maar nadat ik vorige week het prachtige en ontroerende boek 'Aan het einde van de wereld' van Kristin Hannah had gelezen - het speelt zich af in het ruige Alaska waar de bewoners altijd een Zuurdesembrood Starter klaar hadden staan, je woonde te ver van het dorp en 's winters vrijwel afgesloten van de buitenwereld om verse gist in huis te hebben - verdiepte ik mij in dit type brood.
Het idee sprak  mij erg aan en intussen staat mijn Starter gezellig te gisten; ik wijd daar een volgende Blog Post aan.

Nieuwsgierig zocht ik naar andere alternatieve gistloze broodrecepten en vond het Irish Soda Bread dat zijn oorsprong vindt in, uiteraard, het destijds arme Ierland maar daar pas werd gemaakt vanaf 1830 omdat toen de Baking Soda (Natriumbicarbonaat) in Engeland werd geïntroduceerd.
Het is een brood waarvan alle ingrediënten goed vermengd moeten worden maar niet uitgebreid gekneed. Je hebt geen voordeeg, lange rijstijden en kneedsessies nodig. Zodra alles goed gemengd is maak je een bal en leg je dit in de een voorverwarmde oven van 180 C, baktijd 30-40 minuten.

Echter, in het kader van de bezuiniging en de afwezigheid van een haardvuur zoals destijds in Ierland, vroeg ik mij af of ik dit brood ook in de Slow Cooker kon maken.
Foto: Helen Varras
Ik ben voor alle zekerheid maar begonnen met het basis deeg (je kunt er nl heerlijke andere eetwaren aan toevoegen) en na een klein kwartiertje wegen, mengen en roeren, heb ik het met bloem bestoven brooddeeg in James gelegd, afgedekt met een theedoek en daarop de glazen deksel (de theedoek neemt het vocht op). James op de hoogste stand gezet op 2,5 uur. Na 2 uur ben ik het brood gaan controleren. Het moet nl hol klinken als je er op klopt.
En na 2,5 uur had ik een overheerlijk, warm, zacht van binnen en knapperig van buiten, volkoren Soda Bread met een verrassend lekkere smaak. Voor herhaling vatbaar! En dan ook verschillende smaken! Stay tuned!

(Het basisrecept vind je onder mijn Slow Cooker recepten)

Lieve groet,

Helen

zaterdag 22 september 2018

Voourouder DNA en ..... yessss!!!

(For the story in English, please click here)

Als je zoekt op Ancestry DNA op YouTube, dan vind je honderden filmpjes waarvan ik er intussen een aantal heb gezien.
Het is enorm actueel en de grote stamboom sites spelen daar een grote rol in.

Stamboom onderzoek heeft al heel lang mijn interesse. De mooiste verhalen deden de ronde in zowel de familie van mijn moeders als vaders kant. Van beide kanten heb ik stambomen die (vooralsnog) terug gaan tot 1400. Graven van voorouders uit de 17e eeuw zijn nog steeds in takt en te bezichtigen. De wapens die daar op staan, spreken enorm tot de verbeelding, evenals de geschiedenis van dit geslacht.

En om terug te keren bij het hier en nu, soms werd er wel eens gekscherend gezegd: "Van wie je die karaktertrekken hebt weet ik niet, vast een een of andere (duistere) voorvader".
Intussen weten we dat er inderdaad genen doorgegeven worden. Je kunt lijken op een voorouder van een paar generaties terug. Ook neem je 'gewoontes' mee in je genen. Nu kan je dat niet vergelijken met een voorouder uit de 17e eeuw (tenzij er een nauwkeurige beschrijving van hem of haar bestaat) maar als ik naar mijzelf kijk, ik houd mijn handen op dezelfde manier als de moeder van mijn moeder. Toen mijn grootvader in zijn laatste levensjaar dement werd, praatte hij wel eens over mij tegen mij of ik zijn ooit zo geliefde echtgenote was. Heel ontroerend.

En nu zijn we zover met de wetenschap dat we via ons DNA duizenden jaren terug kunnen gaan naar onze wortels, roots.
De wereldbevolking reist en trekt al zo lang als er mensen zijn en handel wordt gedreven. Er zijn prachtige voorbeelden van te vinden op het Internet. Een van mijn favorieten is de vondst van door de natuur gemummificeerde mensen met rode vlechten en kleding met Schotse ruiten, aan de Zijde Route van China naar Europa. Maar ja, nu heb ik altijd een fascinatie gehad voor Kelten. Of Vikingen.
Tijdens al die reizen zullen er ongetwijfeld romances zijn ontstaan tussen mensen van verschillende volkeren. Maar ook landverhuizingen zorgden voor verspreiding. Wie denkt dat reizen of 'backpacken' iets van deze eeuw is, heeft het mis.
En wat denken van al die oorlogen en overheersers? Vikingen, Romeinen, Germanen en noem er nog maar een paar.
Het zuiver ras bestaat niet, hoe graag sommige fanatiekelingen dat ook zouden willen of zelfs durven te beweren. Zelfs ondanks dat het nu via het DNA wordt bewezen.


Mijn stambomen staan o.a. op geni.com en myheritage.com en de laatste had een DNA Kit in de herfst aanbieding. Ik wilde zo'n test al zo lang als het bestaat en deze aanbieding paste binnen mijn budget (met grote dank aan een ver familielid!).
Ik kreeg het pakket 2 dagen na de bestelling, op 28 augustus jl, thuisgestuurd, las de gebruiksaanwijzing zorgvuldig door, verzamelde met de wattenstokjes wangslijm en deed het de zelfde avond op de post; het zou 6 weken duren voor ik de uitslag kon ontvangen.

Een week later kreeg ik een mailtje waarin de ontvangst werd bevestigd. Nog een week later een mailtje met het bericht dat ze met de analyse waren begonnen en een link naar een filmpje van het laboratorium; beslist interessant. Ook schreven ze dat het nu nog 4 weken kon duren.
Maar tot mijn niet geringe verbazing ontving ik gisteren - 21 september - om 8 uur 's morgens een mailtje dat de uitslag klaar stond op de site.

Omdat ik zoveel van mijn voorgeslacht weet dacht ik dat ik niet nerveus zou zijn. Nu, alles is minder waar..... vanaf de ontvangst van de mail tot aan het lezen van de uitslag, liep ik met kippenvel rond.
Ik heb al mijn geduld-reserves aan moeten spreken om eerst de dieren te verzorgen, te ontbijten en de zakelijke correspondentie te doen.
Intussen bedacht ik dat het voor eigen gebruik leuk zou zijn om mijn reactie te filmen, vooral omdat ik van te voren al een lijstje had gemaakt met wat ik dacht dat mijn DNA zou zijn.
Nu heb ik er een grote hekel aan om voor welke camera dan ook te zitten maar vooruit, dit was zo'n bijzonder moment!
Nadat ik eindelijk de camera opzet klaar had, ben ik gaan zitten en heb de uitslag geopend.........

Toen alles eenmaal tot mij doordrong, bleken er geen hele grote verschillen te zijn met mijn 'voorspelling' maar toch vond ik een paar zeer aangename verrassingen!!
Ik loop nog steeds met een enorme glimlach rond!! Hoe kan ik mijn gevoelens het beste beschrijven?

Alsof ik thuiskom. Mijn karakter, gevoelens, de manier waarop ik dingen beleef en zie, mijn voorkeuren en antipathieën, mijn smaak voor voedsel en nog veel meer, werden met 1 onderzoek bevestigd. Alles maar dan ook alles, viel op zijn plaats.

Hoe lang noem ik mijzelf niet 'Kind van het Noorden'? Mijn hele leven houd ik al van regen, mist, donkere avonden, de herfst en de winter, temperaturen beneden de 22 graden, bossen maar ook eindeloze vergezichten, Keltische muziek, verhalen, lezen..... Mijn introversie en strijdvaardigheid.... of koppigheid.

En heb ik het verhaal 'The Sitter' of 'Wind of Seasons' dat ik een jaar geleden schreef niet per ongeluk over mijn eigen voorouders geschreven?

Ik ben nog steeds degene die ik was vóór de DNA test en ik word ook niet ineens iemand anders maar het heeft wel bevestigd wie ik ben en waarom. En dat lieve lezers, is letterlijk en figuurlijk een Gods geschenk!

De uitslag van de test en mijn reactie daarop vinden jullie in mijn filmpje "My Ancestry DNA results and very happy!!!"

Lieve weekend groet,

Helen / Ike